Kesembuhan Hanya Daripada Allah

Dari kalam Imam Abdullah al-Haddad, ulama sufi..

Dan bagi amalan zikrullah itu terdapat buah-buah dan natijah-natijahnya yang murni yang pasti akan dirasai oleh sesiapa yang tekun beramal dengannya dengan penuh adab dan hati yang hadir [tidak lalai], dan natijahnya yang paling kurang ialah pasti orang tersebut akan dapat merasai kemanisan dan kelazatan [rohani] di dalam dirinya, iaitu suatu kenikmatan dan kelazatan yang akan menyebabkan dirinya tidak lagi memandang [tidak lagi mengendahkan] kepada kelazatan-kelazatan keduniaan yang dirasainya sebelum itu, dan buahnya yang paling tinggi[1] ialah bilamana ahli zikir tersebut akan menjadi “fana’” dengan “Zat yang diingati” [Allah] dan fana’ dari segala sesuatu yang lain dari Allah.[2]     

Dan barangsiapa yang duduk dalam keadaan suci, tenang dan bersunyi-sunyian [seorang diri] sambil menghadap kiblat kemudian berzikir kepada Allah dengan hati yang hadir dan mera`ikan segala adab-adab yang dikehendaki pasti akan melihat kesan-kesan yang nyata pada hatinya [ekoran dari zikir yang diamalkan]. Dan sekiranya dia berkekalan di dalam melakukan yang demikian pasti cahaya-cahaya al-qurb [cahaya-cahaya yang menghampirkan dirinya dengan Allah] akan bersinar di dalam dirinya dan akan tersingkaplah kepada dirinya pelbagai rahsia-rahsia alam ghaib

Dan seutama-utama zikir ialah zikir yang melibatkan [penghayatan dan kesedaran] hati dan pengucapan lidah, dan penghayatan hati ketika berzikir bermaksud hati menghayati sepenuhnya segala pengertian-pengertian zikir yang diucapkan oleh lidah.

Dan yang paling utama bagi sesiapa yang berzikir kepada Allah – dalam aspek merendahkan suara ataupun menyaringkan suara – ialah melakukan apa yang didapatinya paling memberikan kesan dan maslahah kepada hatinya, maka sesungguhnya zikir merupakan wirid yang berterusan [yang perlu dilakukan di dalam semua keadaan dan setiap masa] maka hendaklah engkau bersungguh-sungguh mempastikan bahawa lidahmu sentiasa basah kerana berzikir di dalam semua keadaan kecuali pada masa-masa tertentu yang tidak dapat digabungkan antara amalan zikrullah dan amalan-amalan ibadat yang lain, maka pada masa-masa tesebut ibadat-ibadat yang lain itu merupakan zikrullah dengan pengertiannya yang umum.

Dan wajib ke atas engkau memelihara segala zikir-zikir dan doa-doa yang ma’thur, yang perlu dibaca dan diamalkan selepas sembahyang fardu lima waktu, zikir di waktu pagi dan petang, zikir sebelum tidur dan zikir-zikir lain yang telah ditentukan masa-masa pembacaannya [melalui perbuatan Nabi saw]. Maka Nabi saw tidaklah mensyariatkan kesemua zikir-zikir tersebut kepada umatnya melainkan kerana zikir-zikir tersebut akan menjadi “sebab” yang akan mendatangkan kebaikan kepada kehidupan mereka dan akan menyelamatkan mereka dari pelbagai kejahatan dan keburukan [yang boleh menimpa hidup mereka] di dalam masa-masa yang dilalui itu; maka barang siapa yang lalai [tidak mengambil kisah] untuk mengamalkan zikir-zikir Nabi saw tersebut kemudian dirinya tertimpa dengan perkara-perkara yang tidak baik atau terhalang untuk mencapai sesuatu yang dicintainya maka janganlah dia mencerca [menyalahkan] melainkan dirinya sendiri…………………..


[1] Kesannya yang paling besar

[2] Menjadi tenggelam dan asyik dengan Allah yang diingatinya sehingga tumpuan dan perhatian jiwa dan akalnya kepada segala sesuatu yang lain dari Allah akan lupus dan hilang sama sekali dari pandangan hatinya.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: